Vår älskade jord

Så, nu har vi bara några få minuter kvar av den första dagen på det nya året. Dagen idag har gått i ett lugnt tempo. Men en kommentar på facebook fick mig helt att gå upp i rök.
 
Jag brukar inte dela med mig om sådana här stora ämnen för jag är värdelös att diskutera det vidare sen. Är nog inte heller direkt påläst (måste börja med detta så jag vet vad jag står för) utan jag vet bara vad jag tycker utan att veta någon mer fakta bakom. Men nu måste jag bara skriva av mig.
 
På nyåraftons dag så delade jag en video från nyhetsmorgon ang. hur vår jord mår. Hur temperaturen är högre än någonsin och isen på Arktis inte återhämtar sig som den ska göra. Jag tycker detta är väldigt skrämmande att människor inte förstår det allvarliga utan mer intill blundar för det. Jag vill nå ut till varje liten människa att nu måste vi börja att agera. Vi kan inte sitt och rulla tummarna längre när vår fina natur ger oss allt den har och vi bara förstör den utan att ens blinka. Hur vår älskade jord försöker med all sin kraft att reparera skadorna som vi människor orsakar. Jag vill att alla ska öppna sina ögon. En människa kan inte göra allt med något kan man göra. Jag själv kör en bil som är hybrid (gasbil), äter inte kött eller fågel längre och försöker handla ekologiskt (detta kan jag bli mycket bättre på) eller närproducerat (det här kan jag också bli bättre på). Tänker på hur mycket jag konsumerar och har börjat handla mycket på loppis och second hand.
 
I den här videon som jag la upp visas det hur temperaturen över norrlands bredgrader har blivit varmare i medeltemperaturen. Man fick även se hur Arktis is från någon gång på 80-talet tills nu ser ut och där blev allt svart för mig. Hur kan vi låta det gå så här långt? Djurarter dör ut. Korallreven dör ut. Allt bara dör, och snart står vi människor i tur. Jag har för mig att det endast var tre generationer bort. Fattar ni hur lite tid det är. Jag och du kanske inte lever då men våra barns barnbarn. Är inte det lite egon tycker ni att leva upp jordens tillgångar nu så att det inte finns något kvar till de som lever kvar? Jag tycker det är fruktansvärt rent ut sagt.
 
Men åter då till kommenataren. Denna kommentar kom från en som jag inte känner. Vet inte vem det är. Men kommentaren löd "Nytt år, 8+ ute och folk gnäller"
Hur kan man ens få för sig att skriva en sådan jävla dum kommentar. Jag blir så arg så jag skakar. Jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva tillbaka. Egentligen ville jag bara dum förklara han där och då. Men jag är en bättre människa än så och jag hoppas av hela mitt hjärta att även denna människa förstår allvaret snart och börjar agera.
 
Hur ser ni på detta? Berätta gärna vad ni gör för att förbättra våran jord.
 
Vardag | jord, vår, älskade | |
Upp