Skogens guld

Hej i fredagskvällen! 
I eftermiddag kände jag att jag hade suttit inne för mycket och jobbat så medans Lee skulle sova sin eftermiddagsvila så passade jag på att gå ut en sväng. Känner mig så instängd här hemma om jag inte får komma ut. Det är konstigt det där, ju mer jag är ute desto mer längtar jag tills nästa gång jag får komma ut. Förr kunde man spendera hela dagar inne utan att gå utan för dörren. Det skulle jag aldrig klara av nu.
Idag tänkte jag passa på att plocka lite blåbär innan de försvinner så jag tog med mig bärplockaren och en påse. Men jag hittade något så mycket bättre än blåbär, nämligen skogens guld, kantareller!
Först var jag orsäker på om det var kantareller då jag inte är van vid att plocka svamp. Så jag slängde iväg en bild på svampen till mamma och syster och frågade om det var en kantarell. Jag är jätte nojig över det där att plocka fel svamp. Vissa kan ju vara jätte giftiga.
Ju mer jag kollade ju mer hittade jag. Hoppade av glädje varje gång jag hittade en ny. Kan knappt med ord beskriva hur glad jag blev. Tänk vad naturen ger oss gratis. Helt otroligt. För varje kantarell jag plockade ju mer rikare kände jag mig, på något konstigt vis.
Och det luktar ju så gott. Vi var mycket i skogen när jag var liten och plockade svamp. Man kommer ihåg att efter varje gång blev det kantarellstuvning på bröd i ugn. Det vattnades i munnen när jag tänkte på det. Skickade iväg ett medelande till Andreas att i kväll är det jag som ordnar middagen.
Det är inte bara kantarellerna som är fint i skogen just nu. Ljungen blommar förfullt och jag bara älskar hur den lilla färgen lyser upp det gröna. Jag vara bara tvungen att lägga en kantarell i ljungsnåret och fota. Så fina tillsammans. 
Väl hemma satte jag mig på altanen och började rensa. Vissa tycker att rensningen är tråkig men jag tyckte det mest var rofyllt. Att få sitta och se detta guld. Känna på det och veta att snart ska de ge oss en måltid. Att veta att det är växt av sig själv. Inga konstigheter i göslet. Inga konstiga besprutningsmedel. Renare än såhär är svårt att få. Och jag älskar det.
Jag var så otrlogt glad över det lilla jag hittade och det räckte gott och väl att både jag och Andreas skulle bli mätta. Det blev tillochmed två mackor över. Så imorgon har vi lyx frukost.
Blåbären jag hittade var det någon annan som åt upp innan man ens hann smaka på dom ;) Sötaste killen <3
Hoppas ni får en underbar fredagskväll!
Kram till er alla <3
 
 
 
Vardag | guld, kantarell, skogene | |
Upp